Forsiden
Læs dagligt relevante nyheder omkring emballage, mærkning og pakning på vores søstersite:
PACKobserver.dk
Har du problemer med visning af nyhedsbrevet? Klik her for at se det i din webbrowser.
23.01.15: Kød anvendt som ingrediens i forarbejdede fødevarer, såsom lasagne, skal mærkes med oprindelsesland, som det allerede er tilfældet for fersk oksekød. Det vedtog medlemmer af EU-Parlamentes fødevareudvalg onsdag. De opfordrer samtidig EU-Kommissionen, der offentliggjorde en rapport om spørgsmålet i slutningen af 2013 til at komme med forslag til lovgivning for at genopbygge forbrugernes tillid i kølvandet på skandalen omkring hestekød og andre svindelsager.
Læs mere
23.01.15: AgroTech, der er et af Danmarks ni Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, og erhvervs- og forskningscenteret Grønt Center har pr. 1. januar 2015 sammenlagt deres rådgivningsaktiviteter og teknologiske faciliteter. AgroTech etablerer en afdeling på Råhavegård i Holeby på Lolland.
21.01.15: Det er lykkedes EU-kommissionen at forhandle en aftale på plads med Rusland, som betyder, at eksporten af biprodukter fra Danmark forhåbentlig kan genoptages i første halvår af 2015. Hos Danish Crown slår man dog fast, at det på nuværende tidspunkt er det meget svært at vurdere både tidshorisonten og effekten af aftalen.
21.01.15: Enkeltstående doser af koffein på op til 200 mg og et dagligt indtag på op til 400 mg vækker ikke bekymring for sikkerheden for voksne i Europa. Det er to af de foreløbige resultater i EFSA’s videnskabelige udtalelse om sikkerheden for koffein fra alle kilder. Myndigheden efterlyser nu kommentarer og feedback til sit udkast til vurdering gennem en offentlig høring, som er åben indtil den 15. marts 2015.
23.01.15: Schweiziske Frutarom BU Health, lancerer nu en ny linje af naturlige flydende ekstrakter med sensoriske egenskaber for at øge smag og sundhedsmæssige fordele i produkter som drikkevarer, konfekture, mejeri- og bageriprodukter samt flydende kosttilskud.
22.01.15: Dagrofa lancerer nu et nyt fødevaremærke - Gestus. Med fuld fokus på fødevarer er det ifølge virksomheden hensigten at mærket skal give forbrugerne mere kvalitet og smag i hverdagen. Samtidig ønsker man at inddrage danskerne direkte i udviklingen af nye, gode fødevarer.
22.01.15: Herhjemme forbinder vi nok først og fremmest den finske koncern Fazer med konfekture og muligvis catering. Men den er også en af de førende bagerivirksomheder i Sverige og Rusland og den ledende i Finland; og man lægger stor vægt på at udvikle nye brødtyper. Derfor får svenskerne i denne uge mulighed for at stifte bekendtskab med en ny innovation.
21.01.15: Den steviasødede Coca-Cola Life kommer nu til Norge, hvor den bliver lanceret i et af landets mindste og smukkeste fiskerlejer, Reine, der ligger på øgruppen Lofoten nord for polarcirkelen. Beboere her bliver således de allerførste i Norge, der smager den nye udgave i Coca-Cola familien, som endnu kun er lanceret i relativt få lande i verden.